De 80/20-regel
Hoe zit het bij jouw bedrijf? Klopt het dat 20% van je klanten 80% resultaat brengt? Wie lezen je posts op Instagram en LinkedIn en tot wie richt jij je dan? Is dit de 20% die voor 80% aan handel zorgt? Welke artikelen lopen goed en zorgen voor 80% van je omzet? De 80/20 regel zorgt ervoor dat we effectief werken, effectief eten, effectief zenden…. Hartstikke slim om hier eens bij stil te staan.

Het Paretoprincipe
Ken jij deze 80/20 regel? Het is ook bekend als het Paretoprincipe. De Italiaanse econoom Vilfredo Pareto concludeerde, nadat hij het totale vermogen van de Italiaanse bevolking onderzocht, dat 80% van het totale vermogen in handen was van 20% van de bevolking.
Dus 80% van de uitkomsten wordt verklaard door 20% van de oorzaken. Je kunt ook zeggen dat 20% van je inspanning 80% van het gewenste resultaat oplevert. Of dat 20% van de kinderen in de klas voor 80% van het lawaai zorgt.
Bij diëten roept men: eet 80% gezond en volgens het dieet en de andere 20% mag je zondigen. Je kunt ook stellen dat 80% van je omzet komt uit de top 20% van je klanten. En 80% van de mensen leest 20% van de blogs. Let wel: het is een principe, geen wetmatigheid.
Veel zenden is niet 80/20
Wij kregen de opmerking dat we met LimaBravo ontzettend veel aan het zenden zijn. We vergeten om de 80/20 regel toe te passen. Dus, wat heeft de lezer aan je bericht is 80% van de berichtgeving en 20% is het zenden van informatie en verhalen. Dit vinden we wat lastig.
We hebben ontzettend veel te vertellen, we zijn razend enthousiast en we zenden graag (geven we toe). Maar blijkbaar is dat veel ;-)
Dus wij luisteren naar onze klanten en raadgevers. Voor 80%. We vinden het als eigenwijze eigenaren belangrijk dat jij de aandacht krijgt die je verdient. We werken samen met trainers die er 300% voor gaan, ze denken aan jou met hun masterclasses, workshops, trainingen en leergangen en het aanbod is dus reuze. Neem je een kijkje in ons aanbod?
Ondertussen bedenken wij ons op hoe we de 80/20 regel gaan toepassen in onze berichtgeving.
