Blij.
Weet je waar ik oprecht blij van word? Ik word blij van het blij maken van andere mensen. Ik word blij als andere mensen hun best doen mij blij te maken. Wanneer heb jij voor het laatst iemand blij gemaakt?

Blijheid komt van onze hormonen. We worden blij van endorfine, serotonine, oxytocine en dopamine. Endorfine werkt pijnstillend en komt vrij bij lichamelijke inspanning, zoals sporten en seks. Serotonine houdt ons humeur in balans en heeft groot effect op ons zelfvertrouwen. Oxytocine komt vrij bij sociale interactie en dopamine bij fijne ervaringen.
Dopamine is ook ons verslavingshormoon, omdat het snel wegebt en je dus direct weer op zoek gaat naar herhaling.
Een gevoel dat veel liefhebbers van roken, drinken of andere fijne ervaringen niet vreemd is. Dat geldt ook voor ons gedrag op sociale media. Bij elke ping van de telefoon kijken we snel of onze laatste foto of post nieuwe likes, volgers of opmerkingen heeft . Zo ja, dan zijn we blij! Maar helaas niet voor lang…
Online zichtbaarheid is voor jou als ondernemer van groot belang. Je betrapt jezelf erop (te) regelmatig te checken hoe je online scoort. Heb ik nieuwe volgers? Levert deze post wel voldoende likes? Op Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter. Voor je het weet, ben je uren bezig. En omdat dopamine maar kort werkt, stel je al snel je eisen en doelen bij: 1.000 volgers moeten er 5.000 worden. 100 likes op een post vind je te weinig. De verslaving is begonnen...
Dan is het tijd om even stil te staan en jezelf af te vragen of dit is waarom je destijds je eigen bedrijf begon. Of dit ook daadwerkelijk jouw klanten blij maakt. Natuurlijk moet je er niet mee stoppen, maar - tenzij dit de basis is van je businessmodel, moet je het niet de overhand laten krijgen. Het aantal likes en volgers is van ondergeschikt belang bij het écht blij maken van je klanten! Blijheid op korte termijn brengt je geen succes. Blijheid op lange termijn wel. Hoe je dat bereikt? Door betrokkenheid.
Oprecht betrokken zijn bij de wensen van je klanten. Oprecht geïnteresseerd zijn in het blij maken van je klanten. Dat is precies waar het bij LimaBravo om draait. Niets geeft ons meer voldoening dan een tevreden, blije klant, die na het volgen van een van onze workshops, trainingen of leergangen in de praktijk merkt dat de opgedane kennis daadwerkelijk zijn vruchten afwerpt. Het is de reden dat wij LimaBravo zijn begonnen: steun bieden aan ondernemers die het kunnen gebruiken. Helpen bij visie, creatie en zichtbaarheid. Niet door het voor je te doen, maar door je gereedschappen in handen te geven, zodat je het zelf kunt doen. Zodat je zelf de touwtjes in handen kunt houden. Zodat je zelf jouw klanten blij kunt maken.
Ga naar ons volledige aanbod en schrijf je in voor een van onze workshops, trainingen, masterclasses of leergangen. Want daar wordt je als ondernemer gewoon blij(er) van!